Νέες, glamorous, εκκεντρικές και πάνω από όλα έντονα επηρεασμένες από το στιλ των 80s, οι πρωτοεμφανιζόμενες τραγουδίστριες της ποπ έρχονται να αμφισβητήσουν την πρωτοκαθεδρία της εναλλακτικής ροκ, αλλά και τα παραδοσιακά σεξουαλικά στερεότυπα.
Το 1997, όταν ζητήθηκε από την Τζέρι Χάλιγουελ να δώσει τον ορισμό του girl power, εκείνη το περιέγραψε ως εξής: «Οταν αντιδράς στα ουρλιαχτά των λύκων, φωνάζοντάς τους “εξαφανιστείτε από δω”». Το συγκρότημά της, οι Spice Girls, που μεσουρανούσε εκείνη την πενταετία, άνοιξε τον δρόμο σε μια νέα γενιά τραγουδιστριών, η οποία σήκωνε ανάστημα στην ανδρική κυριαρχία, επισημαίνοντας παράλληλα ότι δεν είχε απολύτως τίποτε να αποδείξει. Το παράδοξο στην περίπτωση των Spice Girls ωστόσο ήταν ότι αποτελούσαν ανδρικό δημιούργημα, καθώς οι πέντε κοπέλες ανταποκρίθηκαν στις αγγελίες που είχε μοιράσει στον Τύπο μια ομάδα manager, με επικεφαλής έναν πατέρα και έναν γιο.
Σήμερα, σχεδόν μία δεκαετία μετά την εμφάνιση του φαινομένου των Spice Girls, ένα νέο κύμα γυναικών καλλιτεχνών... έσκασε στην ακτή της μουσικής βιομηχανίας. Τραγουδίστριες όπως η Lady Gaga, η Little Boots, η Ladyhawke, η Lissy Trullie και η Elly Jackson από το ποπ ντουέτο La Roux κερδίζουν ολοένα και περισσότερους φαν, όχι μόνο μέσα από τα τραγούδια τους, αλλά και μέσα από το ξεχωριστό τους styling, το οποίο έχει σαφείς αναφορές στα 80s και το ανδρόγυνο look. «Το κύμα των κοκαλιάρικων αγοριών που γρατσούνιζαν με μανία τις κιθάρες τους έχει αρχίσει επιτέλους να υποχωρεί» λέει η αρχισυντάκτρια μεγάλου γυναικείου περιοδικού Εμιλι Σέφιλντ, γεγονός που φαίνεται να βρίσκει σύμφωνους τους περισσότερους ειδικούς σε θέματα μόδας και μουσικής. «Φέτος η νέα τάση θέλει νεαρά κορίτσια… εκκεντρικά, εντυπωσιακά και τόσο σίγουρα για τις μελωδίες τους όσο και για το στιλ τους» προσθέτει.
Προ ημερών μάλιστα, το «New York Magazine» έγραψε ότι η 25χρονη Αμερικανίδα Lissy Trullie, η οποία ετοιμάζεται ήδη για την πρώτη περιοδεία της στη Βρετανία φέτος το καλοκαίρι, ξεσηκώνει το κοινό επειδή είναι ο ορισμός του downtown cool. Η ίδια εξηγεί ότι το μυστικό της επιτυχίας της είναι ότι πρωτοπαίζει όλα τα τραγούδια της στα 12χρονα ξαδέλφια της, αλλά και στους 70χρονους παππούδες της. «Αν δω ότι τους αρέσουν, τότε τα προχωράω. Είμαι πολύ περήφανη όταν η μουσική μου αγγίζει ανθρώπους που απέχουν από τη δική μου ηλικία» εξηγεί.
Σύμφωνα με τον Στιβ Λαμάκ, DJ του BBC Radio, η τρέχουσα κυριαρχία των γυναικών solo καλλιτεχνών σηματοδοτεί την έναρξη μιας νέας εποχής. «Για πολλά χρόνια, η μουσική βιομηχανία δεν ήξερε πώς να πλασάρει τις γυναίκες τραγουδίστριες. Οι άνδρες που βρίσκονταν στα τιμόνια των δισκογραφικών εταιρειών είχαν τις δικές τους προκαταλήψεις. “Μια γυναίκα τραγουδίστρια έπρεπε να είχε το στιλ είτε της ροκ στρίγκλας είτε της Κάιλι Μινόγκ, είτε της Σελίν Ντιον”. Κανένα άλλο στιλ δεν ήταν αποδεκτό» λέει. Ο Πολ Ρις, από την πλευρά του, διευθυντής του περιοδικού «Q» καλωσορίζει αυτό το νέο στιλ, χαρακτηρίζοντάς το «το πιο ενδιαφέρον και προκλητικό» ποπ κίνημα των τελευταίων ετών. «Το καλύτερο της όλης υπόθεσης είναι ότι είναι glamorous. Είναι σίγουρα πολύ πιο ενδιαφέρον από το να βλέπεις ένα μάτσο βαρετούς τύπους να τραγουδάνε άχαρα ανδρικά κομμάτια» υποστηρίζει.
Νέο attitude
Η αλήθεια είναι ότι αυτά τα twenty-something κοριτσάκια έχουν αλλάξει αισθητά το ύφος της μουσικής βιομηχανίας, στην οποία τα τελευταία χρόνια κυριαρχούσαν τα boy bands με κιθάρες, skinny jeans και αχτένιστα μαλλιά. Αυτά τα νέα κορίτσια έχουν περάσει από τις κιθάρες στα synthesizers, από τις ακουστικές αρμονίες στον techno pop ήχο και από την ατημελησία στην άκρως επιμελημένη εμφάνιση. Είναι λιγότερο φλύαρες και αθυρόστομες από τη Λίλι Αλεν και την Εϊμι Γουάινχαουζ, λιγότερο «φτιαχτές» από τις Girls Aloud και τη Λιόνα Λούις, αλλά και περισσότερο δημιουργικά αυθεντικές από την Αντελε και την Ντάφι.
Παρά το γεγονός ότι τα στιλ της μουσικής τους διαφέρουν (οι La Roux προτιμούν το electro pop, η Lissy Trullie το guitar pop και η Lady Gaga είναι φανερά επηρεασμένη από την dance μουσική) μοιράζονται κάτι κοινό: μια τάση ανεξαρτησίας. Χρειάζονται, βλέπετε, «ροκ κότσια» για να εμφανιστεί κανείς στη δισκογραφική εταιρεία του, όπως η Elly Jackson την ημέρα της υπογραφής του συμβολαίου της: η ατίθαση τραγουδίστρια φόρεσε ένα μπλουζάκι με τη στάμπα «I’m a c--t» και με περίσσεια αυτοπεποίθηση φωτογραφήθηκε ανάμεσα από τα στελέχη της εταιρείας, αφήνοντας τους πάντες ευχάριστα σοκαρισμένους.
Ακόμη ένα κοινό χαρακτηριστικό τους είναι η έντονη ανάγκη να διαφοροποιηθούν και να διαμορφώσουν μόνες τους την τύχη τους. Η 24χρονη Βικτόρια Χέσκεθ, ευρέως γνωστή ως Little Boots επέμεινε μάλιστα να διατηρήσει τον δημιουργικό έλεγχο της πορείας της, επιλέγοντας η ίδια τους παραγωγούς της και ανεβάζοντας κομμάτια της στο Myspace. «Θέλω να αλλάξω την αντίληψη του κόσμου, που πιστεύει ότι η δισκογραφική εταιρεία πατάει ένα κουμπί σε έναν γιγάντιο υπολογιστή παραγωγής τραγουδιών και αυτός με τη σειρά του συνθέτει ένα κομμάτι» λέει.
Πάντως, οι ειδικοί εκτιμούν ότι η στροφή του κοινού προς την ποπ μουσική οφείλεται στη χαρούμενη διάθεση που προκαλεί. «Διανύουμε δύσκολες εποχές, ειδικά στον οικονομικό τομέα, και γι’ αυτό θέλουμε να τραγουδάμε, να χορεύουμε, να πίνουμε και να ξεχνιόμαστε» εξηγεί ο Στιβ Λαμάκ.
Αν και οι εν λόγω καλλιτέχνιδες αρέσκονται στο να μην παίρνουν τους εαυτούς τους και πολύ στα σοβαρά, δεν αντιμετωπίζουν και τη μουσική τους με την ίδια ελαφρότητα. Σύμφωνα με τον Γκάρι Μαλχόλαντ, διακεκριμένο συγγραφέα βιβλίων γύρω από τη μουσική βιομηχανία, το να είναι κανείς αστείος και χαλαρός δεν σημαίνει ότι τραγουδάει μηνύματα που δεν πιστεύει. «Το κοινό θέλει τους ποπ σταρ να συμπεριφέρονται σαν ποπ σταρ. Αν κάτι είναι έξυπνο και ψαγμένο, δεν πρέπει σώνει και καλά να παρουσιαστεί από κάποιον που πλασάρεται ως ποιοτικός και δεν ξέρει να ντυθεί» αναφέρει.
«She's got the look», με λίγο Μπάουι και Γουόρχολ
«Αρκετά στελέχη δισκογραφικών δεν αντέχουν να δουν άλλες νεαρές τραγουδίστριες»
Η καθεμία από τις τραγουδίστριες που συνθέτουν τη νέα γενιά της ποπ έχει το δικό της στιλ. Η Νεοϋορκέζα rock chic Trullie και η 29χρονη Νεοζηλανδή Ladyhawke, για παράδειγμα, προσπαθούν να αντισταθούν στο κλασικό θηλυκό look, παίρνοντας συνειδητά ανδρόγυνες πόζες. Η μεν Trullie, με τα κοντά μαλλιά και τα δερμάτινα τζάκετ θυμίζει έντονα χαρακτήρες από το «Factory Girl» του Γουόρχολ, ενώ η Ladyhawke δείχνει να προτιμά τα ανδρικά κουστούμια, τις μπότες Dr Martin και τα καπέλα τύπου μπόουλερ.
Αντίθετα, η Elly Jackson υποστηρίζει ότι εμπνέεται από τον Ντέβιντ Μπάουι, την Ανι Λένοξ και τη Μόλι Ρίνγκβαλντ. Φοράει vintage μεσάτα τζάκετ, μυτερά παπούτσια και δεν αλλάζει για τίποτε στον κόσμο την κατακόκκινη κόμη της.
Οπως λέει η Ρεμπέκα Λόοθορπ, επικεφαλής styling μεγάλου γυναικείου περιοδικού, η νέα γενιά τραγουδιστριών ακολουθεί ένα εντελώς διαφορετικό στιλ ντυσίματος, όπως έκαναν η Πάτι Σμιθ, η Μαντόνα ή η Ντέμπι Χάρι πολύ νωρίτερα. «Παρά το γεγονός ότι η μόδα που ακολουθούν αποτελεί ουσιαστικά ανακύκλωση παλαιότερων στιλ, είναι άκρως ενδιαφέρουσα επειδή φαίνεται να την έχουν επιμεληθεί μόνες τους» παρατηρεί, ενώ ο συγγραφέας Γκάρι Μαλχόλαντ επισημαίνει εύστοχα ότι, αν παρατηρήσει κανείς τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζονταν οι γυναίκες μέσα από τα media και ιδιαιτέρως μέσα από τα ανδρικά περιοδικά, συνειδητοποιεί ότι η δίαιτα, το προσεγμένο στιλ και το ξύρισμα ήταν μονόδρομος για όσες ήθελαν να κερδίσουν το ανδρικό κοινό. «Ηταν αναμενόμενο ότι κάποια στιγμή θα αντιδρούσαν. Ειδικά αυτές οι νέες τραγουδίστριες δεν δείχνουν διατεθειμένες να παίξουν αυτό το παιχνίδι» προσθέτει.
Προς το παρόν, λοιπόν, το μέλλον φαίνεται πως είναι γένους θηλυκού. Η ιστορία έχει δείξει όμως ότι όλα κάνουν τον κύκλο τους. «Εχω μιλήσει με αρκετά στελέχη δισκογραφικών εταιρειών και μου λένε ότι δεν αντέχουν να δουν άλλες νεαρές τραγουδίστριες. Τις βαρέθηκαν ήδη» σημειώνει ο DJ Στιβ Λαμάκ. Τα γούστα είναι αναπόφευκτο ότι θα αλλάξουν. Το στοίχημα γι’ αυτήν τη νέα γενιά είναι να έχει διάρκεια στην ποπ σκηνή.
ΠΕΤΡΙΝΑ ΚΑΛΑΜΒΟΚΙΔΗ www.espressonews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου