Μαρία 29 ετών, Βασίλης 35 ετών, Παναγιώτης 5 ετών. Η αδελφή του δεν είχε προλάβει να βαπτιστεί... Αφησε την τελευταία της πνοή, όπως και οι υπόλοιποι, πάνω στο οδόστρωμα του πιο αιματοβαμμένου δρόμου της Ευρώπης. Στην εθνική οδό-καρμανιόλα Κορίνθου-Πατρών. Ακόμη και οι έμπειροι διασώστες του ΕΚΑΒ λύγισαν μπροστά στο άψυχο κορμάκι της...
Εκατοντάδες νέοι άνθρωποι ξεψυχούν κάθε χρόνο στη φονική εθνική οδό, σπίτια κλείνουν, συγγενείς θρηνούν και όμως οι αρμόδιες αρχές συνεχίζουν να προκαλούν πόνο και οργή με την αδιαφορία τους και να ζητούν «αντίτιμο» για την πορεία προς τον θάνατο.
«“Πληρώστε για να σκοτωθείτε” λέει το κράτος στους πολίτες του και εμείς πλέον φωνάζουμε σε όλους τουλάχιστον να μην πληρώνουν, μήπως και έτσι ευαισθητοποιηθούν» δήλωσε ο νομάρχης Αχαΐας Δημήτρης Κατσικόπουλος, ανοίγοντας τον ασκό του Αιόλου.
Σύμφωνα με τον νομάρχη, οι τουρίστες που έρχονται από την Πάτρα με κατεύθυνση την Αθήνα δεν πληρώνουν διόδια, καθώς υπάρχει ευρωπαϊκή νομοθεσία βάσει της οποίας δεν επιβάλλεται κόστος διέλευσης όταν δεν πληρούνται οι όροι ασφαλείας που έχουν θεσπιστεί από την Ευρωπαϊκή Ενωση!
«Καλούμε τον κόσμο να μην πληρώνει τα διόδια για να χρησιμοποιεί αυτόν τον δρόμο. Οι ξένοι δεν πληρώνουν βάσει νομοθεσίας της Ευρωπαϊκής Ενωσης, καθώς ο δρόμος αυτός δεν πληροί καμία προδιαγραφή για εθνικό οδικό δίκτυο. Μόνον όσοι τρώνε κουτόχορτο πληρώνουν για να σκοτωθούν» τόνισε φανερά αγανακτισμένος ο κ. Κατσικόπουλος, ο οποίος συμπλήρωσε ότι όσοι περνούν χωρίς να πληρώσουν δεν αντιμετωπίζουν καμία κύρωση: «Ακόμα και αν ο οποιοσδήποτε οδηγός περάσει χωρίς να πληρώσει, τον αφήνουν χωρίς να του κάνουν τίποτα. Και αυτό για να μην ανοίξει το θέμα, επειδή το γνωρίζουν» ανέφερε ο νομάρχης.
Τα έσοδα από τα διόδια της Πατρών-Κορίνθου ανέρχονται κκαθημερινά σε 80.000 ευρώ, καθώς το κόμιστρο που καλούνται να πληρώσουν οι οδηγοί που χρησιμοποιούν τον συγκεκριμένο δρόμο είναι από τα υψηλότερα στη χώρα -αγγίζει τα 2,50 ευρώ. Παρά το υψηλό αντίτιμο, περίπου 100 χιλιόμετρα του δρόμου από την Πάτρα μέχρι την Κόρινθο δεν έχουν φωτισμό το βράδυ, ενώ περίπου τόσα είναι και τα χιλιόμετρα χωρίς διαχωριστική νησίδα, τη στιγμή που η συνολική απόσταση των δυο πόλεων είναι μικρότερη από 150 χιλιόμετρα.
Χαστούκι στο Δημόσιο η ευρωπαϊκή νομοθεσία
Εμείς αναζητήσαμε την επίμαχη ευρωπαϊκή οδηγία βάσει της οποίας θεμελιώνεται η άρνηση πληρωμής διοδίων στον συγκεκριμένο δρόμο: πρόκειται για την 1999/62/EC «περί επιβολής τελών στα βαρέα φορτηγά οχήματα που χρησιμοποιούν ορισμένα έργα υποδομής», η οποία θέτει το νομικό πλαίσιο για τα τέλη χρήσης εθνικών δρόμων από εμπορικά οχήματα. Στους γενικούς όρους της οδηγίας προβλέπονται επίσης «οι συγκεκριμένοι κανόνες που πρέπει να ακολουθούνται από τις χώρες-μέλη, εφόσον επιθυμούν να θεσπίσουν διόδια σε μια οδό».
Ο ορισμός της έννοιας του δρόμου, για τη διέλευση του οποίου παρέχεται στα κράτη η δυνατότητα να επιβάλουν την πληρωμή διοδίων, είναι σαφής: «Διόδια και τέλη χρήσης επιβάλλονται μόνο στους χρήστες αυτοκινητοδρόμων ή άλλων οδών με περισσότερες από μία λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, όταν οι οδοί αυτές έχουν χαρακτηριστικά ανάλογα προς τα χαρακτηριστικά των αυτοκινητοδρόμων, καθώς και στους χρήστες γεφυρών, σηράγγων και ορεινών διαβάσεων».
Ως αυτοκινητόδρομος ορίζεται «κάθε οδός που διαθέτει για τις δύο κατευθύνσεις της κυκλοφορίας διακεκριμένα οδοστρώματα, τα οποία χωρίζονται μεταξύ τους είτε με διαχωριστική νησίδα, που δεν προορίζεται για την κυκλοφορία, είτε, κατ' εξαίρεση, με άλλα μέσα». Επίσης «δεν διασταυρώνεται στο ίδιο επίπεδο με άλλη οδό, με σιδηροδρομική ή τροχιοδρομική γραμμή ή με λωρίδα για πεζούς» (αυτό που ονομάζουμε «κλειστός αυτοκινητόδρομος»).
Υπενθυμίζουμε ότι από τα 141 χιλιόμετρα που χωρίζουν την Κόρινθο από την Πάτρα, τα περισσότερα διανύονται σε μία λωρίδα κυκλοφορίας (και... μισή βοηθητική), χωρίς την ύπαρξη νησίδας και χωρίς φωτισμό το βράδυ!
Το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (ΙΟΑΣ) «Πάνος Μυλωνάς», σε έρευνα που διενήργησε για τον οδικό άξονα Κορίνθου-Πατρών αποκαλύπτει πως «την περίοδο 2000-2004 ο θλιβερός απολογισμός στoν δρόμο αυτόν ήταν 266 νεκροί, 263 βαριά τραυματισμένοι και 763 ελαφρά».
Μάλιστα, σε μια προσπάθεια πρόληψης και προσωρινής αντιμετώπισης των συχνών τροχαίων ατυχημάτων, το Ινστιτούτο τοποθέτησε πρόσφατα σε σημεία-καρμανιόλα τεράστιες πινακίδες που προειδοποιούν τους οδηγούς για την επικινδυνότητα.
Για το ίδιο θέμα, τόσο κατά το παρελθόν όσο και σήμερα, ειδικοί που έχουν αφιερώσει τη ζωή τους στη μελέτη και την ενημέρωση των οδηγών για την οδική ασφάλεια, επισημαίνουν πως στο συγκεκριμένο οδικό κομμάτι χάνουν τη ζωή τους περίπου 200 συνάνθρωποί μας τον χρόνο. Κάποιοι άλλοι, μεταξύ αυτών και ο Ιαβέρης, τονίζουν χαρακτηριστικά πως ο συγκεκριμένος οδικός άξονας που συνδέει την Κόρινθο με την Πάτρα, με βάση τον όγκο των οχημάτων που εξυπηρετεί, μοιάζει με... σοκάκι πάρα με αυτοκινητόδρομο!
Ερευνες έχουν δείξει πως σχεδόν όλα τα τροχαία δυστυχήματα που σημειώνονται τα τελευταία χρόνια στο συγκεκριμένο οδικό κομμάτι έχουν κοινό παρονομαστή την ταχύτητα. Σε συνδυασμό με την απροσεξία και τον κάκιστο οδικό σχεδιασμό, το αποτέλεσμα είναι να θρηνούμε δεκάδες θύματα.
Ενας από τους συνηθέστερους τύπους τροχαίων δυστυχημάτων στο κομμάτι Κορίνθου-Πατρών είναι η μετωπική σύγκρουση. Αποδεδειγμένα το 99% των τροχαίων δυστυχημάτων είναι τέτοιες συγκρούσεις.
Τα λεφτά μας πίσω, λένε οι πολίτες
Σύμφωνα με τον νομάρχη Αχαΐας Δημήτρη Κατσικόπουλο, οι υπάλληλοι των διοδίων είναι ενήμεροι για το πρόβλημα και δεν φέρνουν καμία αντίρρηση στους υποψιασμένους οδηγούς που επικαλούνται την ευρωπαϊκή διάταξη για να μην πληρώσουν, σηκώνοντας αδιαμαρτύρητα τις μπάρες για να περάσουν. Πηγές από το υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ υποστηρίζουν ότι τους αρμόδιους τους έχουν ζώσει τα φίδια εξαιτίας της ολοένα και μεγαλύτερης αμφισβήτησης που εκδηλώνεται ως προς τη νομιμότητα της είσπραξης του τέλους διοδίων.
Μάλιστα, ήδη έχουν κατατεθεί κατά του ελληνικού Δημοσίου αγωγές από αγανακτισμένους πολίτες που ζητούν να τους επιστραφούν τα χρήματά τους.
Οπως τόνισε στην «Espresso της Κυριακής» η δικηγόρος Μαρίνα Μπούζη που έχει αναλάβει τέτοιες υποθέσεις «έχουν κατατεθεί αγωγές κατά του ελληνικού Δημοσίου και η Δικαιοσύνη θα κληθεί σύντομα να επιλύσει το επίμαχο θέμα. Με αυτές τις αγωγές οι πολίτες ζητούν την επιστροφή του αντιτίμου που έχουν καταβάλει για τη διέλευση από την εθνική οδό Αθηνών-Πατρών και αποζημίωση από τα αρμόδια υπουργεία» τόνισε και πρόσθεσε: «Η οδηγία 1999/62 της Ευρωπαϊκής Ενωσης, στην οποία παρατίθενται αναλυτικά οι προϋποθέσεις επιβολής διοδίων από τα κράτη-μέλη, προβλέπει ρητά ότι η επιβολή διοδίων είναι δυνατή μόνο σε αυτοκινητόδρομους που πληρούν τους κανόνες ασφαλείας (οδόστρωμα, φωτισμός). Κατά συνέπεια, όταν το οδικό δίκτυο δεν έχει τις απαιτούμενες προδιαγραφές, όπως συμβαίνει στην εθνική οδό Αθηνών-Πατρών, η επιβολή διοδίων είναι παράνομη. Πιστεύουμε ότι σύντομα θα δικαιωθούμε».
ΓΙΟΥΛΗ ΣΤΑΡΙΔΑ
espressonews
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου